پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 تير 1402 - 08:20

آقای فرانسه زمین گرد است

موضوعی که این بار نظر کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده وقوع اعتراض در کشوری است که دولتمردانش در طول اغتشاشات ایران از آشوبگران حمایت می‌کردند.
کد خبر : 14613

پایگاه رهنما:

موضوعی که این بار نظر کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده وقوع اعتراض در کشوری است که دولتمردانش در طول اغتشاشات ایران از آشوبگران حمایت می‌کردند. این روز‌ها فرانسه صحنه ناآرامی‌های گسترده در اعتراض به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور است. اعتراضاتی که به دنبال آن نیرو‌های امنیتی فرانسه، صد‌ها معترض را بازداشت کردند و شب‌های ناآرام فرانسه با آتش‌سوزی‌های متعدد و تخریب و غارت فروشگاه‌ها و اماکن عمومی به صحنه درگیری‌های تازه معترضان با پلیس تبدیل شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که «نائل مرزوقی» نوجوان ۱۷ ساله، حین توقف خودروی خود توسط پلیس در منطقه «نانتر» در حومه پاریس، از سوی یکی از مأموران هدف اصابت گلوله از نزدیک قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات جان باخت. قربانی جدید پلیس فرانسه اصالت آفریقای شمالی داشته و گروه‌های حقوق بشری معتقدند نژادپرستی نظام‌مند در سازمان‌های مجری قانون در فرانسه عامل بروز این جنایت بوده است.
با گسترش موج اعتراضات خیابانی فرانسه، ماکرون اعلام کرد که فضای مجازی باعث تحریک عواطف و احساسات مردم به ویژه قشر نوجوان شده است. از این رو، پارلمان فرانسه ضمن تصویب لایحه‌ای جدید استفاده نوجوانان زیر ۱۵ سال از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را محدودتر کرد و دسترسی این گروه به شبکه‌های اجتماعی را منوط به رضایت والدین برشمرد. بر این اساس، نوجوانان فرانسوی دسترسی آزادانه خود به «اسنپ‌چت»، «تیک‌تاک» و «اینستاگرام» را از دست دادند. وقتی سرکوب‌های پلیس ضد شورش و محدودیت دسترسی به اینترنت نتوانست التهابات را کنترل کند، مکرون اعلام کرد که دولت پاریس تدابیر بیشتری در رابطه با اعتراضات در پیش خواهد گرفت و هشدار داد که با هرکسی که به مؤسسات دولتی حمله یا آن‌ها را غارت کند، قاطعانه برخورد می‌شود. همچنین با اشاره به آنکه شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در آشوب‌های اخیر این کشور داشته؛ خبر داد که هرگونه محتوای تحریک‌آمیز در راستای اعتراضات شبکه‌های اجتماعی حذف خواهند شد. رصد حوادث امروز پاریس، کمابیش هرکسی را به یاد پاییز گذشته تهران می‌اندازد؛ اما تفاوت پوشش اخبار حوادث ایران و فرانسه در رسانه‌های بین‌المللی هرگز اجازه نمی‌دهد این دو واقعه در دو کفه برابر قرار بگیرند، چراکه حکومت جمهوری اسلامی از روز نخست اعتراضات تحت شدیدترین حملات رسانه‌ای قرار داشت. سلبریتی‌هایی که سال گذشته برای ‎مهسا امینی گیس می‌بریدند، این روز‌ها در برابر کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله فرانسوی به دست پلیس سکوت کرده‌اند. این افراد حالا در ایام ناامنی‌های پاریس، نه تنها ترمز سکوت را تا انتها فشرده‌اند بلکه در نقطه مقابل عده‌ای از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها، از مردم فرانسه می‌خواهند خشونت در اعتراضات را تمام کنند!
این آشوب گسترده، آن هم در قلب دنیای به اصطلاح متمدن، در حالی است که رسانه‌های ضدایرانی از جمله بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و اینترنشنال که در جریان اغتشاشات گذشته ایران به آتش بیاران معرکه تبدیل شده بودند در مقابل این رخداد کمترین واکنش را از خود نشان داده و آن را نادیده گرفته‌اند. این رسانه‌ها هیچ تصویر و تیتر برجسته‌ای درباره اتفاقات مهم و بی‌سابقه فرانسه منتشر نکردند. نزدیک به ۲ هزار بازداشتی، صد‌ها زخمی، در آتش سوختن چند هزار خودرو و اتوبوس و تراموا، حمله به ساختمان‌های دولتی، اعلام منع رفت‌وآمد شبانه، به خیابان آوردن گسترده نیروی امنیتی و پلیس و تهدید مردم به استفاده از همه ابزار‌های سرکوب، بخشی از اتفاقات چند روز اخیر فرانسه است که این رسانه‌ها در مقابل این رخداد‌ها خود را به خواب زده‌اند. رسانه¬های حامی فرانسه تلاش کردند با طرح این موضوع که در فرانسه پلتفرم¬ها فیلتر نمی¬شوند، چهره این کشور را تطهیر کنند و برند آن را حفظ کنند. اما این رسانه¬ها این قسمت از حقیقت را کتمان کردند که در این کشور طبق قانون هر پلتفرمی مکلف است ظرف یک ساعت هر گونه محتوای نامطلوب را حذف نماید و در صورت تاخیر لازم است مبلغ ۱.۲۵ میلیون یورو معادل حدود ۷۰ میلیارد دلار جریمه به دولت پرداخت کند. رویکرد‌های دوگانه رسانه¬¬های غربی تمامی ندارد. در رسانه¬های حامی فرانسه اعتراضات گسترده در فرانسه به نام «شورش» معرفی می¬شود و خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان باشند تا امنیتشان به خطر نیفتد، اما همین‌ها از امانوئل مکرون رئیس‌جمهور تا پادو‌های رسانه‌ایشان، برای ایران نسخه آشوب می‌پیچیدند، با براندازان ملاقات می¬کردند و انواع روش‌های ایجاد ناامنی را به جوانان و نوجوانان آموزش می‌دادند!
زمین عجب گرد است و ما امروز شاهد آن هستیم فرانسه¬ای که عنوان مهد آزادی و دموکراسی را یدک می¬کشد و در طول فتنه¬های سیاسی امنیتی در ایران؛ همواره از به خطر افتادن آزادی بیان ابراز نگرانی می¬کند، در طول اعتراضات اخیر بدون هیچ ملاحظه¬ای شبکه¬های اجتماعی را عامل تحریک نوجوانان و شورشیان معرفی می¬کند و با مسئول شناختن والدین برای رفتار فرزندان، آن‌ها را تهدید به مجازات می¬کند! کوثر قربانی

ارسال نظرات